Verhaal - Foto's - Handleiding voor Publiek - Recensie - Rolverdeling

The Rocky Horror Show - Recensie

Chaos bij de Rocky Horror Show
door Fleur van Schaik

ZOETERMEER | "Maak u gereed voor een reis naar een wereld zo anders dan de uwe. Een wereld waar fantasie en werkelijkheid samensmelten. Een wereld zonder taboes. Maar wees niet bevreesd, want deze reis maakt u niet alleen. Enkele van mijn soortgenoten zijn getransformeerd tot menselijk wezen en zijn reeds onder u. Geef toe aan uw driften, overwin uw schaamte want het is tijd voor de Rocky Horror Show.".

Zo begint de hilarische, bizarre en interactieve rockmusical die Harlekijn Musicalproducties zaterdag en zondag opvoerde in het Stadstheater. Het amateurgezelschap wist het publiek - de zaal was uitverkocht - bij de show te betrekken. Een tas vol attributen waaronder toeters, feesthoedjes, lichtgevende stokjes en een beschrijving van wat er van het publiek verwacht werd, lag klaar bij iedere stoel. De bezoekers maakten er gretig gebruik van. Al vóór de voorstelling begon was het een oorverdovend lawaai door het getoeter van het enthousiaste publiek. Maar ook gedurende de voorstelling bleef het chaos, omdat er knuffelbeesten en handschoenen naar het podium werden gegooid: geheel volgens de regels van de inmiddels tot echte camp uitgegroeide show uit 1974.

Ook voor de acteurs was de deelname van het publiek een belevenis. Want hoe vaak komt het voor dat het publiek mag meedoen met een musical? "Het was gewoon een fantastische ervaring", vertelt Willy Michielsen (32). Hij vertolkte de rol van Riff Raff. "Dit maak je maar een keer in je leven mee. Eén keer moest ik echt moeite doen om mijn lachen in te houden. Dat was het moment waarop een van mijn medespelers zei dat Janet zo nat was. Toen werd er vanuit de zaal geroepen dat Janet altijd en overal nat is. Tja, wat kun je anders verwachten van de echte Rocky Horrorfans."
De rockmusical van Richard O'Brien kwam in 1974 voor het eerst tot leven in een achterzaaltje van The Royal Court Theatre in Londen en heeft na dertig jaar nog steeds veral ter wereld fans. Stefan Leenaars (24) uit Amsterdam richtte samen met Claudia Bakker enkele jaren geleden een fanclub op voor de Rockyfans van het eerste uur. Beiden zijn dan ook aanwezig bij deze voorstelling. "De voorstelling zit goed in elkaar, maar aan de Engelsen kunnen ze absoluut niet tippen", meent Stefan. "Bij hen gaat het er een stuk ruiger aan toe en zo hoort het ook bij deze rockmusical." Toch is hij over deze productie zeker niet ontevreden. "Alleen de bedscène had ruiger gekund. En ik keek ook even raar op, toen ze na die bewuste bedscène weer aangekleed op het podium stonden. Dat hoort helemaal niet. Maar Suzanne de Rooij, die de figuur van Janet liet transformeren van braaf burgermeisje naar slet, was echt fantastisch om te zien."

De musical vertelt de geschiedenis van het duffe stel Brad en Janet, die op de terugweg van een huwelijksfeestje belanden in een vreemd en onherbergzaam gebied. Ze komen in een vreselijke regenbui terecht, raken de weg kwijt en krijgen tot overmaat van ramp ook nog een lekke band.
Gelukkig is er een kasteel in de buurt, kasteel Frankenstein. Daar wordt het brave tweetal echter zwaar op de proef wordt gesteld door een stelletje feestvierende freaks. Zo beleven ze de geboorte van de laboratoriumcreatie Rocky, het prototype van de ideale man. Als de regering hier lucht van krijgt, stuurt zij een speciale legereenheid op het gezelschap af om deze buitenaardse creaturen uit te roeien.

Copyright © Harlekijn - Talent Scouting & Theatrical Productions - info@harlekijn.nl